Hvem kopierer hvem – er det SAS eller Norwegian, eller kan det virkelig være tilfeldig? Er det smart å kopiere konkurrenten?
Jeg er jo en erfaren markedsfører, så jeg bestiller virkelig aldri reiser ved første digitale nettbesøk. Jeg har som en generell «reise-strategi» å besøke nettsidene til de fleste relevante flyselskap, reisebyrå mm. den første dagen. Så lar jeg det gå en dag eller 2. Deretter gjentar jeg det/de søkene som jeg gjorde på dag 1 – dette i håp om å få et eller annet «retargetting» tilbud. Disse retargetting tilbudene kommer fra kollega markedsførere som har tro på at kundene trenger litt tid på å bestemme seg. Ofte er disse retargetting tilbudene enda billigere – fordi nå skal det konverteres, og det gjør det jo når tilbudene bedrer seg.
Dette eksemplet nedenfor fant jeg fordi jeg ville ta meg en tur til Nederland for å besøke familie og venner.
Det ene eksemplet er fra sommer kampanjer, og det andre ser du er fra høstkampanjene til disse flyselskapene. Det er jo nesten vittig å se at de mailer omtrent samtidig og på samme dag. Derfor kan man lure på hvem kopierer hvem?
Jeg har vel en liten mistanke om at det er Norwegian som digitalt er i førersetet, og SAS som kanskje opptrer litt mer «reaktivt». Smarte folk hos begge disse bedriftene selvfølgelig, men når du ser i søkemotorene (øverste bildet) så er ikke SAS lenger en konkurrent. På søk konkurrerer Norwegian tydeligvis mest med KLM på strekningen til Amsterdam. Etter 20 år med digital markedsføring vil jeg vel hevde at det er farlig å ikke være tilgjengelig på søk. Søk er ganske synonymt med at folk er i kjøpsmodus….
Videre, så blar jeg meg da forbi nesten en side med flybillett Google annonser. Så kommer jeg til de «organiske» Google resultatene. Norwegian har førsteplassen «SEO messig» der også (og KLM tar andreplassen!). SAS fant jeg da på 5 plass i Google listen, og jeg kjenner at jeg får sympati med SAS, fordi de tydeligvis også har klart å rote til sin SEO strategi – de er jo Nordens eldste og mest kjente flyselskap, så det er vel ingen tvil om hvem som burde ligge øverst i Google’s resultatliste, og vel, når det gjelder kjøpet av en liten reise til Nederland, så tenk tilbake på når var siste gang du faktisk trykket på treff nr 5 i søkemotorene??
Avslutningsvis, må jeg nevne at den ferskeste fly reisen jeg bestilte var til Trondheim – da var det SAS som fikk bestillingen – det var fordi de var 100 kr billigere enn Norwegian. Personlig så tror jeg ikke at SAS kan overleve med en digital strategi basert på «pris», ikke engang i Norge….