Valget falt på WooCommerce som nettbutikk til WordPress nettsiden vår pga enkel integrering med Vipps betalingsløsning.
Her diskuteres da WooCommerce, samt du finner noen gode tips og tanker rundt betalingsløsninger.
Det er nå 15 år siden jeg lagde min første nettbutikk, og jeg er lidenskapelig opptatt av analyse og databaserte beslutninger innen e-handel. En av de første tingene man bør gjøre når man åpner ny butikk på nett, er å sette opp Google Analytics (gratis) slik at man kan se hvordan folk oppfører seg inne i din nye butikk. Via Google analytics kan vi se hvor besøkende kommer fra, hvilke sider de ser på, samt følge deres vei frem til kassen – kundereisen/customer journey mapping altså, kort og greit historien fra begynnelse til slutt om hvordan en kunde ble en kunde. Det er kjekt å vite, hvis man ønsker å finne flere nye kunder. Følg med på disse sidene så skal jeg forfatte noen tips om hvordan du installerer og bruker Google Analytics. Men først må vi installere vår nettbutikk «på topp av» WordPress kjernen. Valget falt på wooCommerce. Søk derfor opp Woo i WordPress «utvidelsene», klikk og installer.
En av de tingene man bør følge ekstra med på når man har en nettbutikk er «mulige nye» kunder som legger noe i handlekurven, men som aldri kommer så langt at de betaler for varen. Hvorfor ikke? Er det for dyrt? For høy fraktkostnad? Eller stolte ikke nok på nettsiden til å gi ut kredittkortdetaljer mm. Veldig ofte er det noe med betalingen som «skurrer», og det er derfor jeg valgte WooCommerce til vår nettbutikk. Her finner vi standard betalingsmåter som direkte via bank, sjekk, kontant – MEN også både Paypal (stor betalingssikkerhet for kunder), og svenske Klarna som er godt kjent i Norden og som tilbyr de fleste bankid betalingsmetoder (og til og med utsatt betaling for nye bestillinger).
Legg også merke til de andre nyttige tingene inkludert i WooCommerce. De finner du under de forskjellige tab-bladene. Legg inn 25% moms, legg inn dine fraktalternativer (lag frakt klasser, og/eller definer en fast pris). Det er også her du kan definere mye av din kommunikasjon med kundene – gjerne på Norsk selvfølgelig – og det er like enkelt som å oppdatere et dokument i MS Word.
Til sist bør du tenke et skritt videre.
Hvordan gjør vi det enda enklere for kunder å handle hos deg?
Da tenker jeg kanskje på for eksempel Vipps. Vipps hevder å ha 4 millioner brukere, og absolutt alle i Norge liker Vipps meget godt. Så, hvis alt kunden din trenger for å betale er mobilnummeret sitt, så blir jo ikke betalingen enklere! Dessuten åpner kanskje Vipps opp for flere kunder vennlige løsninger for nettbutikken din (for mer info, se del 3 i denne serien).