«Skjulte» faktorer – Som direkte påvirker dine konverteringer…

Mobilvennlighet testing, og testing av hastigheten på nettsider er helt nødvendig for alle nettsider.

Dine besøkende vil alle takke deg dersom du optimaliserer hastigheten det tar for din nettside å lastes inn. Lange og kjedelige lastetider, har vi alle et dårlig forhold til, og det har derfor en direkte innflytelse på din konverteringsrate (og Bounce selvfølgelig). Raske nettsider bidrar til en positiv bruker opplevelse av dine nettsider og merkevare. Page speed har også vært en ranking faktor for Google optimalisering og SEO i mange år nå.

Sjekk nettsidens hastighet her via Google Page-Speed Insights.

Bilde 1 PC test – denne ser jo da ganske så grei ut, og vi får en fin og grønn rangering og et resultat på 91.

Portent.com har analysert 10 store e-handel nettsider og 94 millioner page views.

Site Speed is (Still) Impacting Your Conversion Rate.

De konkluderer ned at det er de første 5 sekundene som har størst innflytelse på konverteringsrater, og at den optimale nettsted hastigheten ligger mellom 1-4 sekunder. Legg spesielt merke til i dette bildet hvordan konverteringsraten faller mye – med hvert eneste ekstra sekund det tar før nettsidene er presenterte til brukeren…

Den andre viktige faktoren er mobilvennligheten.

Hvor raskt disse sidene lades på mobil telefonen, er viktig fordi fakta er at flertallet av brukere surfer på mobil telefonen. Google har til og med gått over til en «mobil first» indeksering, så det er også viktig for din SEO. Legg merke til at når du besøker Page Speed insights så er «mobile» allerede valgt. Dette er fordi surfere via mobiltelefoner/smartenheter har mindre tålmodighet og oppmerksomhet. Klikker de seg vekk, så kommer de ikke igjen…

Derfor da en Mobil test – altså en Ytelse-analyse for mobil nettsidene. Nå sjekker vi så hvordan Google ser vår nettside «på mobilen». Her får vi et resultat av 50 og mange røde beregninger. Heldigvis står det en oppsummering nederst på siden om hvilke grep man eventuelt kan ta for å forbedre ytelsen.

Både Walmart og Amazon har funnet ut at fortjenesten deres økte for hvert millisekund raskere nettsiden deres var.

https://www.forbes.com/sites/steveolenski/2016/11/10/why-brands-are-fighting-over-milliseconds/?sh=fc557794ad33

Amazon regnet ut at ett sekund har en verdi på hele 1,6 milliarder dollar. Man må derfor konkludere med at uansett, så er raskere bedre.

Google har gjort denne forskningen:

https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-154/marketing-strategies/app-and-mobile/how-stack-up-new-industry-benchmarks-for-mobile-page-speed/

Google gir oss derfor også noen nyttige tips om hvordan man forbedrer ytelsen. Sjekk lenken for både et «Scorecard», en liste av tiltak du kan gi din utvikler, og til og med en «Impact Calculator»…

https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-154/marketing-strategies/app-and-mobile/few-tips-speed-your-mobile-site-and-tools-test-it/

Kjør disse testene fra Google så får du både en benchmarking for hastighet, en rapport på epost og mange tips om hva som kan gjøres og hvordan man kan ta dette opp med ledelse og kollegaer. Lag derfor et bokmerke av lenken nedenfor fordi hastighets-testing er noe du skal passe på, og som du faktisk bør gjøre hver måned.

Her finner du testene. Lykke til.

https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-154/feature/testmysite/

https://search.google.com/test/mobile-friendly

Written By :

Posted On :

Share This :