Det er et vanlig utsagn at Google bruker over 200 ulike faktorer for å rangere nettsider i søkeresultatene. Mens det er sant at Google bruker en rekke faktorer for å evaluere og rangere nettsider, er det ikke offisielt bekreftet at tallet er så høyt som 200.
Det er imidlertid kjent at Google bruker flere hundre algoritmer og underalgoritmer for å vurdere relevans og autoritet til nettsider, og mange av disse algoritmene har flere faktorer innebygd i dem. For eksempel er det mange faktorer som påvirker nettsidens tekniske struktur, inkludert hastighet og responsivt design, og det er også mange faktorer som vurderer kvaliteten på nettsidens innhold, inkludert bruk av keywords/søkeord, relevans og originalitet.
Selv om det nøyaktige antallet ranking faktorer som Google bruker, kan være vanskelig å fastslå, er det allment akseptert at det er mange forskjellige faktorer som påvirker nettsidens rangering i søkeresultatene. Derfor er det viktig å ha en helhetlig tilnærming til søkemotoroptimalisering og vurdere alle aspekter av nettsiden for å oppnå best mulig rangering.
Det er naturligvis mye hemmelighets-kremmeri, men nedenfor finner du fine forklaringer og en del lenker til de forskjellige faktorene.
Her er da mer informasjon om ranking faktorer relatert til «Doment».
Domenealder
Mange SEO-eksperter tror at Google automatisk «stoler på» eldre domener. Men John Mueller fra Google har sagt at «domene alder ikke hjelper noe».
Nøkkelord/søkeord i toppnivådomenet.
Å ha et nøkkelord i domenenavnet ditt gir ikke den samme SEO-fordelen som det pleide å gjøre, men det fungerer fortsatt som et «relevans» signal.
Domene registreringslengde
En Google-patent sier:
«Verdifulle (legitime) domener blir ofte betalt for flere år i forveien, mens juks/klikk/»doorway» domener (uautoriserte) sjelden brukes i mer enn et år. Derfor kan datoen når et domene utløper i fremtiden, brukes som en faktor for å forutsi legitimiteten til et domene.»
Domenehistorikk
Et nettsted med ustabil eierskap eller flere nedturer kan fortelle Google å «tilbakestille» nettstedets historikk, og dermed negere lenker som peker til domenet. Eller i visse tilfeller kan et straffet domene overføre straffen til den nye eieren.
Eksakt match-domene
Eksakt match-domener har sannsynligvis liten eller ingen direkte SEO-fordel. Men hvis EMD-en din tilfeldigvis er en nettsted av lav kvalitet, er den sårbar for EMD-oppdateringen.
Nøkkelord i subdomene
Moz’s ekspertpanel er enige om at et nøkkelord som vises i subdomenet kan øke rangeringen.
Offentlig vs. privat WhoIs
Privat WhoIs-informasjon kan være et tegn på «noe å skjule». Googles Matt Cutts blir sitert på å si:
«… Da jeg sjekket whois på dem, hadde alle «whois privacy protection service» på dem. Det er relativt uvanlig. … Å ha whois personvern slått på er ikke automatisk dårlig, men når du får flere av disse faktorene samlet, snakker du ofte om en veldig annerledes type nettansvarlig enn personen som bare har en enkelt nettside eller så.»
Straffet WhoIs-eier
Hvis Google identifiserer en bestemt person som en spammer, gir det mening at de vil undersøke andre nettsteder eid av den personen.
Land TLD-utvidelse (landskoden .no for norske domener)
Å ha en toppnivådomene for landskode (.cn, .pt, .ca) kan noen ganger hjelpe nettstedet med å rangere for det spesifikke landet… men det kan begrense nettstedets evne til å rangere globalt.
Her er da mer informasjon om ranking faktorer relatert til «hva vi gjør på selve nettsiden».
Selv om det ikke er like viktig som det en gang var, forblir titteltaggen din et viktig on-page SEO-signal.
Titteltaggen inneholder nøkkelord
Titteltaggen starter med nøkkelord
Ifølge Moz presterer tittel tagger som starter med et nøkkelord bedre enn tittel tagger der nøkkelordet vises på slutten av taggen.
Nøkkelord i beskrivelsestaggen
Google bruker ikke meta-beskrivelsestaggen som et direkte rangeringssignal. Imidlertid kan beskrivelsestaggen din påvirke klikkfrekvensen, som er en nøkkelrangeringsfaktor.
Nøkkelordet vises i H1-taggen
H1-taggen er en «av 6 tittel-tags» som brukes i overskrifter. Sammen med titteltaggen din bruker Google H1-taggen din som et sekundært relevans-signal, ifølge resultater fra studier.
TF-IDF
En fancy måte å si: «Hvor ofte vises et visst ord i et dokument?». Jo oftere det ordet vises på en side, desto mer sannsynlig er det at siden handler om det ordet. Google bruker sannsynligvis en sofistikert versjon av TF-IDF.
Innholdslengde
Innhold med flere ord kan dekke et bredere spekter og er trolig å foretrekke i algoritmen sammenlignet med kortere, overfladiske artikler. Faktisk fant en nylig studie av rangeringsfaktorer i bransjen at gjennomsnittet for første side på Google var omtrent 1400 ord i lengde.
Innholdsfortegnelse
Bruk av en koblet innholdsfortegnelse kan hjelpe Google med å bedre forstå innholdet på siden din. Det kan også resultere i at ditt nettsted får ekstra synlighet og «Sitelinks» i Google SERP.
LSI-nøkkelord i innholdet (LSI = Latent Semantic Indexing)
LSI-nøkkelord hjelper søkemotorer med å trekke ut betydningen av ord som har mer enn én betydning (for eksempel: Apple-IT selskapet vs. et eple). Tilstedeværelsen/mangelen på LSI fungerer sannsynligvis også som et signal for innholdskvalitet.
LSI-nøkkelord i tittel og beskrivelses-tags
Som med nettsideinnhold, kan LSI-nøkkelord i side-meta-tags sannsynligvis hjelpe Google med å skille mellom ord med flere potensielle betydninger. Kan også fungere som et relevans-signal.
Side som dekker temaet i dybden
Det er en klar sammenheng mellom dybden av temaets dekning og Google-rangeringer. Derfor har sider som dekker alle vinkler, trolig en fordel over sider som bare dekker et emne delvis.
Sidens lastingstid via HTML
Både Google og Bing bruker hastighet som en rangeringsfaktor. Google bruker nå faktiske Chrome-brukerdata for å evaluere lastingstid for en nettside.
Bruk av AMP (Accelerated mobile pages)
Dette er ikke en rankingfaktor for vanlige nettsider, men det er logisk nok en faktor for mobil vesjonen av nettsidene. Selv om det ikke er en direkte Google-rangeringsfaktor, kan AMP også være et krav for å rangere i mobilversjonen av Google News Carousel.
Google Hummingbird
Dette «algoritmebyttet» hjalp Google med å gå utover nøkkelord. Takket være Hummingbird kan Google nå bedre forstå emnet på en nettside.
Duplisert innhold
Identisk innhold på samme nettsted (selv om det er litt modifisert) kan påvirke nettstedets synlighet i søkemotoren negativt.
Rel = Canonical
Når den brukes riktig, kan bruken av denne taggen forhindre at Google straffer nettstedet ditt for duplisert innhold.
Bilde optimalisering
Bilder sender søkemotorer viktige relevans-signaler gjennom filnavnet, alt-teksten, tittelen, beskrivelsen og bildeteksten.
Innholdets aktualitet
Google Caffeine-oppdateringen favoriserer nylig publisert eller oppdatert innhold, spesielt for tidsfølsomme søk. For å understreke betydningen av denne faktoren, viser Google datoen for en sides siste oppdatering (for visse sider).
Størrelsen på innholdsoppdateringer
Betydningen av redigeringer og endringer fungerer også som en faktor for om innholdet er «nytt». Det å endre, legge til, fjerne avsnitt mm teller mere enn å fikse stavefeil og bytte ut enkelt ord.
Historiske sideoppdateringer
Hvor ofte har siden blitt oppdatert over tid? Daglig, ukentlig, hvert 5. år? Frekvensen av sideoppdateringer spiller også en rolle for aktualiteten.
Nøkkelordfrekvens
Å ha et nøkkelord i de første 100 ordene på en side er korrelert med førsteside-rangeringer på Google.
Nøkkelord i H2-, H3-tagger
Å ha nøkkelordet ditt som en underoverskrift i H2- eller H3-format kan være et annet svakt relevans-signal. MEN faktisk sier Googler John Mueller: «Disse overskrifts-taggene i HTML hjelper oss med å forstå strukturen på siden.»
Utgående lenke-kvalitet
Mange SEO-er mener at å lenke til autoritetssider hjelper med å sende tillitssignaler til Google. Og dette støttes av en nylig bransjestudie.
Utgående «lenke-tema»
Ifølge Hilltop-algoritmen kan Google bruke innholdet på sidene du lenker til som et relevans-signal. Hvis du for eksempel har en side om biler som lenker til sider relatert til filmer, kan dette fortelle Google at siden din handler om filmen «Biler», ikke om biler generelt sett.
Grammatikk og staving
Riktig grammatikk og staving er et «kvalitetssignal», selv om Googles M. Cutts ga blandede meldinger for noen år tilbake om hvorvidt dette var viktig.
Syndikert innhold
Er innholdet på siden originalt? Hvis det er skrapt eller kopiert fra en indeksert side, vil det ikke rangere så godt … eller kanskje ikke indekseres i det hele tatt.
Mobilvennlig oppdatering
Ofte referert til som «Mobilegeddon«, belønnet denne oppdateringen sider som var ordentlig optimalisert for mobile enheter.
Mobilbrukervennlighet
Nettsteder som mobile brukere kan bruke enkelt, kan ha en fordel i Googles «Mobile First Index».
«Skjult» innhold på mobil
Skjult innhold på mobile enheter vil kanskje ikke bli indeksert (eller kanskje ikke veies like tungt) i forhold til fullt synlig innhold. Imidlertid sa en Googler nylig at skjult innhold er OK. Men sa også i samme video: «… hvis det er kritisk innhold, bør det være synlig …».
Nyttig «supplerende innhold»
Ifølge et nå offentlig Google Guidelines-dokument er nyttig supplerende innhold en indikator på en sides kvalitet (og dermed Google-rangering). Eksempler inkluderer valutakalkulatorer, lånrentekalkulatorer og interaktive oppskrifter.
Innhold skjult bak faner
Må brukerne klikke på en fane (click to expand) for å avsløre noe av innholdet på siden din? Hvis ja, har Google sagt at dette innholdet «kanskje ikke blir indeksert».
Antall Utgående Lenker
For mange dofollow lenker ut kan «lekke» PageRank, noe som kan skade dine siders rangering.
Multimedia
Bilder, videoer og andre multimedia-elementer kan virke som en kvalitets-signal for innholdet.
Antall Interne Lenker som Peke til Siden
Antall interne lenker til en side indikerer dens betydning i forhold til andre sider på nettstedet (flere interne lenker = viktigere).
Kvalitet på Interne Lenker som Peke til Siden
Interne lenker fra autoritative sider på domenet ditt har en sterkere effekt enn sider uten eller med lav PageRank.
Ødelagte Lenker
Å ha for mange ødelagte lenker på en side kan være et tegn på et forsømt eller forlatt nettsted. Google Rater Guidelines Document bruker ødelagte lenker som en måte å vurdere kvaliteten på en hjemmeside.
Lesevanskelighetsgrad
Det er ingen tvil om at Google estimerer lesbarheten til nettsider. Faktisk pleide Google å gi deg «lese-vanskelighetsgrad» statistikk.. Men hva de gjør med denne informasjonen er oppe til debatt. Noen sier at en lav lese-vanskelighetsgrad vil hjelpe deg med å rangere bedre fordi det vil appellere til massene. Men andre forbinder en grunnleggende/enkel lese-vanskelighetsgrad med robot/søppel innhold nettsider, og som Ezine-artikler.
Affiliate Lenker
Affiliate lenker i seg selv vil trolig ikke skade rangeringen din. Men hvis du har for mange, kan Googles algoritme følge nøye med på andre kvalitetssignaler for å forsikre seg om at du ikke er en «tynn tilknyttet side».
HTML-feil/W3C-validering
Mange HTML-feil eller slurvete koding kan være et tegn på et dårlig kvalitetsside. Mens det er kontroversielt, tror mange innen SEO at en godt kodet side brukes som et kvalitetssignal.
Domeneautoritet
Alt annet likt vil en side på et autoritativt domene rangere høyere enn en side på et domene med mindre autoritet.
Sidens PageRank
Ikke perfekt korrelert. Men sider med mye autoritet har en tendens til å rangere høyere enn sider uten mye link-autoritet.
URL-lengde
Overdrevent lange URL-er kan skade en sides synlighet i søkemotoren. Faktisk har flere bransjestudier funnet ut at korte URL-er har en liten fordel i Googles søkeresultater.
Det er som sagt et vanlig utsagn…. at Google bruker over 200 ulike faktorer for å rangere nettsider i søkeresultatene.
https://googleblog.blogspot.com/2010/06/our-new-search-index-caffeine.html