Marketing personas, også kjent som kundepersonas eller kjøperpersonas, er en viktig del av enhver vellykket markedsføringsstrategi. Personas er fiktive beskrivelser av dine ideelle kunder, som kan hjelpe deg med å bedre forstå deres behov, ønsker, preferanser og adferd. Ved å utvikle og bruke personas kan du målrette markedsføringen din mer effektivt og øke sjansene for å nå riktig publikum med riktig budskap.
For å utvikle en persona, må du samle inn og analysere data om dine eksisterende og potensielle kunder. Du kan bruke spørreundersøkelser, markedsanalyse, kundeanalyse og andre forskningsmetoder for å samle inn data om kundene dine, som alder, kjønn, yrke, interesser, utfordringer, smak og preferanser. Dataene kan deretter brukes til å lage en fiktiv beskrivelse av en typisk kunde, inkludert deres personlige egenskaper, adferd, preferanser og mål.
En vellykket persona bør være så detaljert og realistisk som mulig. Det er viktig å bruke virkelige data og å unngå å gjette eller anta hva kundene dine ønsker eller hvordan de oppfører seg. En god persona vil hjelpe deg med å forstå dine kunders reelle behov og ønsker, og tilpasse markedsføringen din og produktene dine til å passe til dem.
Personaer kan brukes til å informere mange aspekter av markedsføringen din, inkludert innholdsmarkedsføring, produktutvikling, annonsering og salgsstrategier. Ved å bruke personas kan du tilpasse budskapet ditt til å appellere til spesifikke kundegrupper, øke sjansene for å konvertere leads til kunder, og forbedre kundeopplevelsen. Personaer kan også hjelpe deg med å identifisere nye markedssegmenter og muligheter for vekst.
En viktig faktor for å lykkes med personas er å sørge for at hele teamet ditt forstår og støtter bruken av dem. Dette inkluderer markedsføringsavdelingen, salgsavdelingen, produktutviklingsavdelingen og ledelsen. Det er også viktig å regelmessig oppdatere og revidere dine personas etter hvert som kundene og markedet endrer seg.
I sum kan marketing personas være et verdifullt verktøy for å forbedre markedsføringen din og øke sjansene for suksess. Ved å bruke data for å skape realistiske og detaljerte beskrivelser av dine ideelle kunder, kan du målrette markedsføringen din mer effektivt og tilpasse produktene dine til å passe deres behov og ønsker.
Så avslutter jeg derfor med en liten advarsel…
For å gjøre vår markedsføring effektiv, dvs kommunisere smart, så bør man jo snakke forskjellig språk til forskjellige personer dvs vi deler opp i kundegrupper (segmentering) og tilbyr forskjellig markedsføring til forskjellige kunde grupper. Markedsførere bruker videre «Personas» for å lage målrettet kommunikasjon (en persona er en fiktiv personalisering av en typisk person/kunde), og det er vanlig å ha kun en 4-5 slike profiler fordi det vil dekke størstedelen av kundene – og det er det som gjør dette bildet noe vittig.