Real talk rapporten fra Twitter har nettopp kommet ut. Den er interessant for de som driver med merkevarebygging (branding) fordi den forteller hva folk snakker om i sosiale medier. Snakker de om nettopp ditt brand kanskje?
Hva mener brukere om merkevarer/brands på Twitter. Det er et interessant emne, merkevarebygging på sosiale medier….
Rapporten trekker noen hovedkonklusjoner, og den første er at brukere setter stor pris på å kunne se hva merkevarer kommuniserer, og å kommunisere direkte med merkevarer i sosiale medier. Merk at det er høye forventninger til hva merkevarene kommuniserer, og store krav til å være ekte/genuin (spesielt i krisetider). Observer også at brukere er opptatt av og merker dersom en merkevare IKKE kommuniserer når det er forventet.
Den andre hovedkonklusjonen er at folk begynner å bli trette av for mye av det samme (the sea of same). Det er veldig mye samme tone, om de samme emnene, til de samme folka mm og det må jeg si meg helt enig it. Personlig synes jeg det er usedvanlig lite kreativitet ute å går på kvinnedagen, gay pride, Ukraina osv. Jeg ser disse som flotte muligheter til merkevarebygging – dvs se heller etter når, hvorfor, hvordan man tweeter.
En tredje konklusjon er at brands/merkevarer som har en tydelig kommunikasjon om hvem/hva de er foretrekkes. Dvs de merkevarene som skjønner at merkevarestrategi skal gjennomsyre ALT markedsavdelingen driver med. Å være et sterkt merkevare mener jeg gjør det mye enkler å komme til klar og tydelig kommunikasjon.
Du kan lese mer om Twitter sin 2022 analyse av 5000 tweets, fra 8 land, over 3 år, og fokusert på merkevarebyggingen til 20 brands – klikk her
Du kan evaluere din egen merkevare, og kommunikasjon, ved å tenke litt rundt disse parameterne;
- Tone: med hva slags «tone/stemme» skal du kommunisere for å få din ditt brand til å skille seg ut fra de andre?
- Emne: hvilke emner skal din merkevare kommentere? hvilke ikke?
- Community/Bruker samfunn: Hvordan kommunisere enda mer «genuint/ærlig/rett fram» med dine kundegruppe(r)? Det er helt ok å segmentere meldinger – du kan ikke alltid si alt for alle…