I dag kom MFO med en stor rapport om B2B markedsføring i Norge. Markedsføringsforeningen i Oslo sammen, med sine samarbeidspartnere har fått over 700 bedrifter til å svare på en undersøkelse om deres markedsføring. Alle bedriftene jobber innen B2B markeder, og de representerer en fin miks mellom små (1-10 ansatte), mellom store (10-100) og store bedrifter (100+).
Rapporten forteller om hvilke markedskanaler som benyttes, hvilke markedskanaler som gir mest suksess, markedsbudsjetter, markedsutfordringer og mye mer. Absolutt verdt å lese, og jeg lastet den ned herifra.
Ikke overaskende vår det å lese at den største utfordringen som oppleves var at markedsansvarlig ikke hadde nok tid til å gjøre alt han/henne ville, og at man ønsket seg større budsjetter. Samarbeidsproblemer er forresten også fortsatt ganske vanlig.
Det overasket meg å lese at nyhetsbrev (og dermed CRM) fortsatt er den største markedskanalen. Deretter følger faktisk Facebook annonsering, som dermed rangerte over Google i denne B2B markedsundersøkelsen. Når det gjaldt ROI så var Google tilbake på andreplass som markedskanal som gir størts avkastning.
Meget interessant var det å se «Blogg» som den 4 største markedskanalen/taktikken som ble benyttet. Det betyr jo at mange bedrifter nå har fått opp øynene for hvor effektivt Content Marketing (Innholdsmarkedsføring og SEO) faktisk kan være.