Tips for å forstå «intensjonen» bak ordene…

Forstår du søkeintensjonen, så øker din konverteringsgrad for nettstedet!


Søkeintensjon er det som ligger bak et søk, altså hva brukeren ønsker å oppnå eller finne ut av når de søker på nettet. Det finnes ulike typer søkeintensjon, som for eksempel informasjons-, navigasjons-, transaksjons- og kommersiell intensjon. Ved å forstå søkeintensjonen kan du tilpasse innholdet på nettstedet ditt slik at det svarer på brukerens behov og spørsmål.

Her er en kort oversikt over de fire mest typiske søkeintensjonene.


1) Informasjonsintensjon

Brukeren ønsker å lære noe eller finne svar på et spørsmål. For eksempel: “hvordan bygge en pergola”, “hva er SEO”, “oppskrift på lasagne”. Google forstår at disse søkene krever informative resultater, som for eksempel videoer, bilder eller artikler.


2) Navigasjonsintensjon

Dette er når brukeren vil besøke en bestemt nettside eller et bestemt domene. For eksempel kan brukeren søke etter “VG”, “Facebook” eller “Gmail”. Google forstår at disse søkene krever direkte resultater, som for eksempel lenker til de aktuelle sidene.


3) Transaksjonell intensjon

Dette er når brukeren vil gjøre en handling eller et kjøp på nettet. For eksempel kan brukeren søke etter “bestill pizza”, “kjøp sko” eller “last ned app”. Google forstår at disse søkene krever praktiske resultater, som for eksempel lokale resultater, annonser eller nedlastingsknapper.


4) Kommersiell research/undersøkelse

Dette er når brukeren har tenkt å kjøpe noe i nær fremtid og vil sammenligne ulike alternativer eller produkter. For eksempel kan brukeren søke etter “beste mobiltelefon 2023”, “iPhone vs Samsung” eller “test av vaskemaskiner”. Google forstår at disse søkene krever sammenlignende resultater, som for eksempel rangeringer, anmeldelser eller lister.

Når man analyserer søkeintensjon, må man passe på å ikke ta feil av hva brukeren faktisk ønsker å oppnå med søket sitt. Noen ganger kan et søkeord ha flere mulige intensjoner, og da må man se på konteksten og andre signaler for å tolke det riktig. For eksempel kan søkeordet “pizza” ha både informasjons-, navigasjons- og transaksjonell intensjon, avhengig av om brukeren vil lære hvordan man lager pizza, finne en bestemt pizzarestaurant eller bestille pizza på nettet. En måte å unngå å ta feil er å se på hva slags resultater Google viser for et gitt søkeord. Hvis Google viser mange videoer eller bilder, betyr det at brukeren sannsynligvis har en informasjonsintensjon. Hvis Google viser mange lokale resultater eller annonser, betyr det at brukeren sannsynligvis har en transaksjonell intensjon. Det er også viktig å kontrollere de enkleste tingene først, som for eksempel stavefeil eller synonymer.

For å optimalisere nettsiden din for ulike søkeintensjoner, må du først forstå hva brukeren vil oppnå med søket sitt og hva slags resultater Google viser for det. Deretter må du tilpasse innholdet ditt slik at det matcher både søkeordet og søkeintensjonen.

For å komme igang, så begynn for eksempel med noe av dette;


Match metadata og innholdstype med søkeintensjon.


Metadata er informasjonen som vises i søkeresultatene, som tittel og beskrivelse. Du bør bruke søkeordet i metadataen din, men også skrive den på en måte som appellerer til brukerens hensikt. For eksempel, hvis brukeren har en informasjonsintensjon, kan du bruke ord som “guide”, “slik” eller “hvordan”. Hvis brukeren har en transaksjonell intensjon, kan du bruke ord som “bestill”, “kjøp” eller “last ned”. Innholdstypen er også viktig å vurdere. For eksempel, hvis Google viser videoer eller bilder for et bestemt søk, bør du også inkludere slike elementer i innholdet ditt.


Kartlegg konkurransebildet.


Det er lurt å se på hvilke sider som rangerer høyest for det søkeordet du vil optimalisere for. Dette kan gi deg en indikasjon på hva slags innhold Google foretrekker, og hva brukeren forventer å se. Du bør analysere faktorene som gjør disse sidene vellykkede, som lengde, struktur, format, språk og design. Du bør også prøve å finne ut hva du kan gjøre bedre, eller annerledes enn dem, for å skille deg ut.


Formater innhold for relevant SERP-funksjonalitet.


SERP står for Search Engine Results Page og refererer til hvordan Google presenterer søkeresultatene. Noen ganger viser Google spesielle funksjoner i SERP-en, som kunnskapsgrafikk (knowledge graph), utvalgte utdrag (featured snippets), folk spør også (people also ask) osv. Disse funksjonene kan gi deg mer synlighet og trafikk hvis du klarer å rangere for dem. For å gjøre det må du følge noen retningslinjer for hvordan du strukturerer og formaterer innholdet ditt. For eksempel kan du bruke overskrifter (H1-H6), lister (ul/ol), tabeller eller schema markup for å øke sjansene dine for å bli listet som et utvalgt utdrag.

Det finnes mange verktøy du kan bruke for å analysere søkeintensjon. Noen populære du kan se på er for eksempel disse.


Google Keyword Planner.


Dette er et gratis verktøy som lar deg overvåke og forbedre nettsidens synlighet i Google-søk. Du kan se hvilke søkeord som gir deg trafikk, hvordan du rangerer for dem, hvilke sider som har problemer med indeksering eller ytelse, og mye mer.


Ahrefs
Dette er et betalt verktøy som gir deg lignende funksjoner som Semrush, men med noen forskjeller i grensesnittet, databasen og metodene. Ahrefs har også en egen funksjon for å analysere søkeintensjonen basert på fire kategorier: informativ, navigasjonell, kommersiell eller transaksjonell.


SEMrush
Dette er et betalt verktøy som gir deg omfattende data om søkeord, konkurrenter, backlinks, annonsering og innholdsmarkedsføring. Du kan også bruke Semrush til å skille søkeintensjonen for hvert søkeord og finne ut om det egner seg best for brukere som ønsker å finne informativt eller transaksjonelt innhold.


Morningscore
Dette er et nytt og spennende alternativ som gir deg en oversikt over hvordan du ligger an i forhold til konkurrentene dine på ulike søkeord. Du kan også se hvilke søkeord du bør fokusere på for å øke trafikken og konverteringene dine.

Ubersuggest

Dette er et gratis verktøy som gir deg forslag til relaterte søkeord basert på Google Autocomplete og Suggest. Du kan også se volumet, vanskelighetsgraden og konkurransen for hvert søkeord.


Answer the Public

Dette er også et gratis verktøy som gir deg spørsmål, preposisjoner og sammenligninger relatert til søkeordet ditt. Dette kan hjelpe deg med å finne long tail-keywords og dermed dekke ulike aspekter av brukernes intensjon.

For å måle effekten av å optimalisere for søkeintensjon, må du først definere hva slags mål du har med nettsiden din og hvilke indikatorer som viser om du når dem. For eksempel kan du ha mål som å øke trafikken, konverteringene, salget eller kundetilfredsheten. Deretter må du bruke verktøy som for eksempel Google Analytics, Google Search Console eller andre plattformer for å spore og analysere dataene dine. Noen indikatorer å følge med på (og som kan vise om du har lykkes med å optimalisere for søkeintensjon).

Rangering (SERP)

Dette viser hvor høyt nettsiden din vises i søkeresultatene for et bestemt søkeord. Hvis du rangerer høyere enn før, betyr det at Google anser innholdet ditt som mer relevant og verdifullt for brukeren.


Klikkfrekvens (CTR)

Dette viser hvor mange ganger brukerne klikker på nettsiden din i søkeresultatene i forhold til hvor mange ganger den vises. Hvis CTR-en din øker, betyr det at metadataen din tiltrekker brukernes oppmerksomhet og interesse.


Tid på siden

Dette viser hvor lenge brukerne blir på nettsiden din etter at de har klikket på den. Hvis tiden på siden øker, betyr det at innholdet ditt engasjerer og tilfredsstiller brukernes behov.


Bounce rate

Dette viser hvor mange prosent av brukerne som forlater nettsiden din etter bare ett besøk. Hvis bounce rate-en din synker, betyr det at innholdet ditt oppfordrer brukerne til å utforske mer av nettsiden din, eller foretar seg en handling på siden.


Du må bruke de forskjellige verktøyene jeg presenterte ovenfor til å analysere. Husk også at du kan til og med bruke segmenter, filtre og dimensjoner i Google Analytics for å få mer innsikt i hvordan ulike brukergrupper oppfører seg på nettsiden din. For eksempel kan du lage et segment basert på enhetstype (mobil, desktop eller nettbrett) og se hvordan det påvirker de indikatorene jeg nevnte tidligere.

Her noen flere lenker til mer informasjon om dette og prosessen rundt.

LYKKE TIL !

Written By :

Posted On :

Share This :